Wydawca treści
Natura 2000
Obszary Natura 2000
Obszar Natura 2000 – obszar specjalnej ochrony ptaków, specjalny obszar ochrony siedlisk lub obszar mający znaczenie dla Wspólnoty, utworzony w celu ochrony populacji dziko występujących ptaków lub siedlisk przyrodniczych lub gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty.
Według stanu na 01.01.2016 r. w zasięgu terytorialnym Nadleśnictwa Warcino występują obszary mające znaczenie dla Wspólnoty (OZW)/ specjalne obszary ochrony siedlisk (SOO):
- PLH220038 „Dolina Wieprzy i Studnicy",
- PLH320003 „Dolina Grabowej",
- PLH220052 „Dolina Słupi".
Zestawienie powierzchni obszarów Natura 2000 w zasięgu terytorialnym Nadleśnictwa
Lp. |
Kod obszaru |
Nazwa obszaru |
Pow. całkowita |
Pow. w zasięgu N-ctwa |
Pow. w zarządzie Nadleśnictwa |
||
lasy |
grunty nieleśne |
razem |
|||||
[ha] |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
SPECJALNE OBSZARY OCHRONY SIEDLISK (SOO) NATURA 2000 |
|||||||
1. |
PLH220038 |
Dolina Wieprzy i Studnicy |
14349,03 |
3340,57 |
2331,55 |
192,24 |
2523,79 |
2. |
PLH320003 |
Dolina Grabowej |
8255,34 |
84,36 |
52,08 |
- |
52,08 |
3. |
PLH220052 |
Dolina Słupi |
6991,48 |
27,55 |
- |
- |
- |
RAZEM |
29595,85 |
3452,48 |
2383,63 |
192,24 |
2575,87 |
PLH 320003 ,,DOLINA GRABOWEJ"
Obszar o powierzchni 8 255,34 ha, położony wzdłuż rzeki Grabowej. Jest ujęty na liście Ministra Środowiska przesłanej do Komisji Europejskiej.
Rzeka Grabowa stanowi ważny korytarz ekologiczny. Dolinę Grabowej porastają głównie lasy mieszane (38% pow.) oraz lasy liściaste (25% pow.). Znaczną część zajmują obszary źródliskowe. Ogółem można tu wyróżnić 15 typów siedlisk wyszczególnionych w Załączniku I Dyrektywy Siedliskowej.
W zasięgu Nadleśnictwa Warcino PLH320003 zajmuje powierzchnię 84,36 ha
(1,0% obszaru), z czego na gruntach Nadleśnictwa - 52,11 ha. W Nadleśnictwie obszar obejmuje oddziały w obrębie Warcino: 181h, i, j, ~d ,~f, 187c, f, g, h, i, j,~a,~b, 338b,c,d,l,~c,~f .
PLH 220038 ,,DOLINA WIEPRZY I STUDNICY"
Obszar o powierzchni 14 349,00 ha, położony w dolinie rzek Wieprzy i Studnicy oraz ich dopływów. Jest to specjalny obszar ochrony siedlisk, który został zgłoszony do Komisji Europejskiej przez organizacje pozarządowe na tzw. ,,Shadow List". Uzupełnienie projektu sieci Natura 2000 o ten obszar uznano za niezbędny, ze względu na występowanie rzadkich chronionych siedlisk przyrodniczych (nizinne i podgórskie rzeki ze zbiorowiskami włosienniczników, źródliska wapienne, torfowiska alkaliczne) oraz gatunków zwierząt z gromady ryb (koza, głowacz biało płetwy, minóg strumieniowy, minóg rzeczny, łosoś atlantycki, różanka).
W zasięgu Nadleśnictwa Warcino PLH220038 zajmuje powierzchnię 3340,57 ha (23,4%), z czego na gruntach Nadleśnictwa – 2540,29 ha.
PLH220052 „Dolina Słupi"
SOO „Dolina Słupi" obejmuje dolinę rzeki Słupi z jej dopływami, od Sulęczyna do ujścia. Na terenie tym znajdują się liczne zbiorniki wodne różnych typów, torfowiska i inne zbiorowiska roślinne z cennymi i rzadkimi gatunkami. Powierzchnia całego obszaru wynosi 6991,48 ha.
Obszar nie obejmuje gruntów zarządzanych przez Nadleśnictwo, tylko niewielki fragment obszaru w północno-wschodniej części zasięgu Nadleśnictwa (obrębu Obłęże) na powierzchni 27,55 ha, co stanowi 0,4% ogólnej powierzchni SOO.
Obszar „Dolina Słupi" nie posiada planu zadań ochronnych.
Najnowsze aktualności
Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony
Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony
Po raz pierwszy w historii swojego istnienia Lasy Państwowe obliczyły ilość emitowanych przez organizację gazów cieplarnianych. Wiedza ta pozwoli podjąć działania ograniczające emisje.
Inwentaryzacja, zrealizowana w ramach projektu rozwojowego Lasy Węglowe, objęła tzw. zakresy 1 i 2 raportowania śladu węglowego i obejmuje rok 2023 r. Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie powstałe w wyniku spalania paliw w pojazdach, budynkach, urządzeniach i narzędziach, które są własnością Lasów Państwowych lub nad którymi sprawują one bezpośredni nadzór, a także emisje pochodzące z klimatyzacji. W zakres 2 wchodzą z kolei emisje pośrednie, które nie są wytwarzane na terenie organizacji, ale powstają w wyniku produkcji energii elektrycznej i ciepła przez Lasy Państwowe kupowanych i zużywanych.
Zgodnie z przeprowadzonymi kalkulacjami całkowity ślad węglowy Lasów Państwowych w roku 2023 wyniósł 65 440,2 ton CO2e (ekwiwalentu CO2 w ujęciu market-based). Określenie market-based oznacza, że jest to ilość emisji obliczona na podstawie wskaźnika emisyjności publikowanego przez konkretnego sprzedawcę energii. W ujęciu location-based (czyli na podstawie średniego wskaźnika emisyjności dla Polski, który przedstawia faktyczną wielkość emisji powstałych na terenie kraju, publikowanego przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) ślad węglowy Lasów Państwowych w ubiegłym roku wyniósł 60 615,7 ton CO2e.
- Znajomość wielkości tych emisji oraz miejsc ich powstawania jest kluczowa dla podjęcia działań, które pozwolą je zredukować, a tym samym zmniejszyć niekorzystny wpływ na klimat – mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych. – Choć nie mamy obowiązku raportowania emisji wytwarzanych gazów cieplarnianych, to powinniśmy wprowadzać najlepsze praktyki, nie tylko w gospodarce leśnej czy ochronie przyrody, lecz także w innych obszarach naszej działalności.
Z których źródeł pochodzi najwięcej emisji gazów cieplarnianych w Lasach Państwowych? W zakresie pierwszym (emisji bezpośrednich) – są to paliwa transportowe; w zakresie drugim (emisji pośrednich) – energia elektryczna. Pod względem obszarów powstawania emisji – za ich największą część odpowiadają nieruchomości (ponad 71%). Pojazdy, drugie w kolejności, są źródłem 28% emisji gazów cieplarnianych. Narzędzia i maszyny specjalistyczne odpowiadały za ok. 1% zeszłorocznych emisji, co jest wartością nieznaczącą przy obecnej strukturze emisji, jednak jest to też źródło, które będzie monitorowane w kolejnych latach.
Wyniki pierwszego raportu nt. śladu węglowego LP wskazują, że - aby ograniczyć emisje – Lasy Państwowe muszą w pierwszej kolejności skupić się na poprawie efektywności energetycznej budynków oraz wymianie pojazdów na niskoemisyjne.
Lasy Państwowe wiele inicjatyw dekarbonizacyjnych już podjęły i prowadzą konsekwentnie od kilku lat m.in. w ramach projektów rozwojowych: Podnoszenie Efektywności Energetycznej Budynków w PGL LP oraz Las Energii. Są wśród nich m.in.:
- proces audytowania energetycznego budynków w celu identyfikacji działań poprawiających ich efektywność energetyczną, które będą mogły być wdrożone w LP.
- Produkcja energii z OZE we własnych instalacjach, głównie fotowoltaicznych. W ten sposób wyprodukowaliśmy 6 461 MWh w 2023 r.
- Wykorzystanie pojazdów elektrycznych.
- Zakup zielonej energii od zewnętrznych dostawców. W 2023 r. zakupiliśmy 3 557 MWh zielonej energii.
- Automatyzacja zbierania danych i liczenia śladu węglowego wraz z ich zarządzaniem.
- Edukacja wewnętrzna – szkolenia dla pracowników LP, promocja dobrych praktyk m.in.
w oszczędnym gospodarowaniu energią. - Wykorzystanie biomasy na cele energetyczne (emisje z tego działania są monitorowane
i raportowane).
Lasy Państwowe jako główny dostawca drewna w Polsce muszą brać pod uwagę, że nie funkcjonują w gospodarczej i legislacyjnej próżni. Znacząca część odbiorców tego surowca już jest albo będzie w najbliższym czasie musiała ujawniać ślad węglowy swoich produktów, który powstał w trakcie ich wytworzenia. Bez informacji o śladzie węglowym od producenta surowca nie będą oni w stanie w pełni tego zrobić. Wymóg ten już teraz można porównać z potrzebą posiadania certyfikatów typu FSC/ PFSC.
Obecnie w Lasach Państwowych trwają przygotowania do rozszerzenia inwentaryzacji i obliczania śladu węglowego produktów LP w całym cyklu ich życia, czyli w tzw. zakresie „od kołyski do bramy". Przeprowadzanie kalkulacji emisji gazów cieplarnianych planowane jest co roku.
Zbieranie danych do inwentaryzacji trwa kilka miesięcy i jest nie lada wyzwaniem, zważywszy na fakt, że w skład LP wchodzi blisko 500 jednostek o różnej charakterystyce energetycznej. W celu agregacji danych wykorzystano indywidualne narzędzie opracowane przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych we współpracy z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych na potrzeby całej organizacji. Natomiast sam proces poprzedził cykl szkoleń dla pracowników LP odpowiedzialnych za wprowadzanie danych do aplikacji.