Wydawca treści Wydawca treści

LEŚNY KOMPLEKS PROMOCYJNY "LASY ŚRODKOWOPOMORSKIE"

 

Nadleśnictwo Warcino wchodzi w skład Leśnego Kompleksu Promocyjnego "Lasy Środkowopomorskie".

Zarządzeniem DGLP z dnia 2 grudnia 2011 roku, dokonano zmian terytorialnych i zmiany nazwy Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Warcińsko-Polanowskie".  Zaistniała potrzeba przyłączenia do LKP Nadleśnictwa Karnieszewice wraz z Lasami Miasta Koszalin. Tym samym została zmieniona nazwa Leśnego Kompleksu Promocyjnego na „Lasy Środkowopomorskie".

W skład nowego LKP wchodzi więc:

1. Nadleśnictwo Warcino- o powierzchni  20 654,33 ha

2. Nadleśnictwo Polanów- o powierzchni 16 831 ha

3. Nadleśnictwo Karnieszewice- o powierzchni 18 106 ha

4. Lasy Miasta Koszalin- o powierzchni 100ha

Ogólna powierzchnia Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Środkowopomorskie" wynosi  55 661 ha.



Celami ustanowienia LKP jest:

  • Wszechstronne rozpoznanie biocenozy leśnej na obszarze LKP i warunków jej funkcjonowania oraz kierunków zachodzących zmian,
  • Trwałe zachowanie lub odtworzenie naturalnych walorów lasu metodami racjonalnej gospodarki leśnej, prowadzonej na podstawach ekologicznych,
  • Integrowanie celów trwałej gospodarki leśnej i aktywnej ochrony przyrody,
  • Promowanie wielofunkcyjnej i zrównoważonej gospodarki leśnej,
  • Prowadzenie prac badawczych i doświadczalnictwa leśnego,
  • Prowadzenie szkoleń Służby Leśnej i edukacji leśnej społeczeństwa.                                       
  •     Do prowadzenia działalności edukacyjnej Nadleśnictwo Warcino wykorzystuje szereg obiektów własnych jak i innych podmiotów:
    • Ośrodek Edukacji Leśnej „Niezapominajka” w Warcinie,
    • leśne ścieżki edukacyjne w Warcinie (wokół kompleksu pałacowo-parkowego) i w Korzybiu (wokół jeziora),
    • siedzibę szkoły leśnej w Warcinie (dawna rezydencja Otto von Bismarcka),
    • Ośrodek Rehabilitacji Ptaków Drapieżnych w Warcinie,
    • wieżę ppoż. z tarasem widokowym w Leśnictwie Przyjezierze,
    • Leśny Pensjonat Kawka przy OHZ w Kawce,
    • Wiata turystyczno- edukacyjna w Kawce
    • modrzewiową plantację nasienną w Leśnictwie Szkolne i Ciecholub,
    • torfowiskowy rezerwat przyrody w Leśnictwie Potoczek,
    • elektrownię wodną w Biesowicach.

Na gruntach Nadleśnictwa nad Jeziorem Obłęskim zlokalizowany jest ośrodek wypoczynkowy "SOBÓTKA", miejsce biwakowania, urządzona plaża oraz miejsce postoju pojazdów. Chętnie odwiedzane jest jezioro w Korzybiu z ładną, piaszczystą plażą. Wokół Jeziora Obłęskiego zlokalizowana jest ścieżka rowerowa. Przez tereny Nadleśnictwa przebiega czarny szlak turystyczny Miastko-Słupsk.

Nadleśnictwo Warcino zagospodarowało szlak kajakowy rzeką Wieprzą na odcinku: parking "Mnich" (Leśnictwo Potoczek) –Leśny Pensjonat Kawka przy OHZ w Kawce. Wykonano małą architekturę turystyczną na parkingach i zorganizowano przystań dla kajakarzy. Wzdłuż szlaku ustawione są tablice edukacyjno-nawigacyjne.

Lasy Nadleśnictwa Warcino są lasami atrakcyjnymi pod względem turystycznym i przyciągają ludność na sobotnio-niedzielny wypoczynek, szczególnie w okresie wakacji. Drzewostany są zasobne w runo leśne i chętnie odwiedzane przez miłośników zbierania jagód i grzybów.

Nadleśnictwo prowadzi działalność edukacyjną (pogadanki i spotkania dydaktyczne) na terenie szkół, kompleksów leśnych i ośrodków kultury.


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony

Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony

Po raz pierwszy w historii swojego istnienia Lasy Państwowe obliczyły ilość emitowanych przez organizację gazów cieplarnianych. Wiedza ta pozwoli podjąć działania ograniczające emisje.

Inwentaryzacja, zrealizowana w ramach projektu rozwojowego Lasy Węglowe, objęła tzw. zakresy 1 i 2 raportowania śladu węglowego i obejmuje rok 2023 r. Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie powstałe w wyniku spalania paliw w pojazdach, budynkach, urządzeniach i narzędziach, które są własnością Lasów Państwowych lub nad którymi sprawują one bezpośredni nadzór, a także emisje pochodzące z klimatyzacji. W zakres 2 wchodzą z kolei emisje pośrednie, które nie są wytwarzane na terenie organizacji, ale powstają w wyniku produkcji energii elektrycznej i ciepła przez Lasy Państwowe kupowanych i zużywanych.

Zgodnie z przeprowadzonymi kalkulacjami całkowity ślad węglowy Lasów Państwowych w roku 2023 wyniósł 65 440,2 ton CO2e (ekwiwalentu CO2 w ujęciu market-based). Określenie market-based oznacza, że jest to ilość emisji obliczona na podstawie wskaźnika emisyjności publikowanego przez konkretnego sprzedawcę energii. W ujęciu location-based (czyli na podstawie średniego wskaźnika emisyjności dla Polski, który przedstawia faktyczną wielkość emisji powstałych na terenie kraju, publikowanego przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) ślad węglowy Lasów Państwowych w ubiegłym roku wyniósł 60 615,7 ton CO2e.

- Znajomość wielkości tych emisji oraz miejsc ich powstawania jest kluczowa dla podjęcia działań, które pozwolą je zredukować, a tym samym zmniejszyć niekorzystny wpływ na klimat – mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych. – Choć nie mamy obowiązku raportowania emisji wytwarzanych gazów cieplarnianych, to powinniśmy wprowadzać najlepsze praktyki, nie tylko w gospodarce leśnej czy ochronie przyrody, lecz także w innych obszarach naszej działalności.

Z których źródeł pochodzi najwięcej emisji gazów cieplarnianych w Lasach Państwowych? W zakresie pierwszym (emisji bezpośrednich) – są to paliwa transportowe; w zakresie drugim (emisji pośrednich) – energia elektryczna. Pod względem obszarów powstawania emisji – za ich największą część odpowiadają nieruchomości (ponad 71%). Pojazdy, drugie w kolejności, są źródłem 28% emisji gazów cieplarnianych. Narzędzia i maszyny specjalistyczne odpowiadały za ok. 1% zeszłorocznych emisji, co jest wartością nieznaczącą przy obecnej strukturze emisji, jednak jest to też źródło, które będzie monitorowane w kolejnych latach.

Wyniki pierwszego raportu nt. śladu węglowego LP wskazują, że - aby ograniczyć emisje – Lasy Państwowe muszą w pierwszej kolejności skupić się na poprawie efektywności energetycznej budynków oraz wymianie pojazdów na niskoemisyjne.

Lasy Państwowe wiele inicjatyw dekarbonizacyjnych już podjęły i prowadzą konsekwentnie od kilku lat m.in. w ramach projektów rozwojowych: Podnoszenie Efektywności Energetycznej Budynków w PGL LP oraz Las Energii. Są wśród nich m.in.:

  1. proces audytowania energetycznego budynków w celu identyfikacji działań poprawiających ich efektywność energetyczną, które będą mogły być wdrożone w LP.
  2. Produkcja energii z OZE we własnych instalacjach, głównie fotowoltaicznych. W ten sposób wyprodukowaliśmy 6 461 MWh w 2023 r.
  3. Wykorzystanie pojazdów elektrycznych.
  4. Zakup zielonej energii od zewnętrznych dostawców. W 2023 r. zakupiliśmy 3 557 MWh zielonej energii.
  5. Automatyzacja zbierania danych i liczenia śladu węglowego wraz z ich zarządzaniem.
  6. Edukacja wewnętrzna – szkolenia dla pracowników LP, promocja dobrych praktyk m.in.
    w oszczędnym gospodarowaniu energią.
  7. Wykorzystanie biomasy na cele energetyczne (emisje z tego działania są monitorowane
    i raportowane).

Lasy Państwowe jako główny dostawca drewna w Polsce muszą brać pod uwagę, że nie funkcjonują w gospodarczej i legislacyjnej próżni. Znacząca część odbiorców tego surowca już jest albo będzie w najbliższym czasie musiała ujawniać ślad węglowy swoich produktów, który powstał w trakcie ich wytworzenia. Bez informacji o śladzie węglowym od producenta surowca nie będą oni w stanie w pełni tego zrobić. Wymóg ten już teraz można porównać z potrzebą posiadania certyfikatów typu FSC/ PFSC.

Obecnie w Lasach Państwowych trwają przygotowania do rozszerzenia inwentaryzacji i obliczania śladu węglowego produktów LP w całym cyklu ich życia, czyli w tzw. zakresie „od kołyski do bramy". Przeprowadzanie kalkulacji emisji gazów cieplarnianych planowane jest co roku.

Zbieranie danych do inwentaryzacji trwa kilka miesięcy i jest nie lada wyzwaniem, zważywszy na fakt, że w skład LP wchodzi blisko 500 jednostek o różnej charakterystyce energetycznej. W celu agregacji danych wykorzystano indywidualne narzędzie opracowane przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych we współpracy z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych na potrzeby całej organizacji. Natomiast sam proces poprzedził cykl szkoleń dla pracowników LP odpowiedzialnych za wprowadzanie danych do aplikacji.

Materiały do pobrania