Asset Publisher
Edukacja

Stawiamy na Edukację!
Nadleśnictwo Warcino wraz z nadleśnictwami: Polanów i Karnieszewice, Manowo oraz z Lasami Miasta Koszalin, tworzy Leśny kompleks Promocyjny „LASY ŚRODKOWOPOMORSKIE". LKP jest obszarem, na którym promujemy m.in. wielofunkcyjną i zrównoważoną gospodarkę leśną.
Spośród 429 nadleśnictw, które są podstawową jednostką organizacyjną Lasów Państwowych, chyba nie ma takiego, które posiadałoby tak dużą ilość różnych form edukacji leśnej skupionych w jednym miejscu, jakie mamy w Warcinie. Otóż w tej małej wiosce- oprócz Zespołu Szkół Leśnych- mieści się także;, Ośrodek Rehabilitacji Ptaków Drapieżnych, ogród botaniczny, leśna ścieżka edukacyjna.
A wszystko to otoczone jest zielenią przypałacowego, zabytkowego parku (szkoła mieści się w byłej rezydencji Otto von Bismarcka).
Dodatkowo w 2022 roku poszerzono bazę edukacyjną Nadleśnictwa o Centrum Edukacji Ekologicznej przy Leśnym Pensjonacie Kawka.
Przez tereny nadleśnictwa przepływają rzeki: Wieprza i Studnica. Na swych odcinkach posiadają bardzo wartki nurt, niczym strumienie górskie. W ich korytach jest dużo naturalnych przeszkód (powalone drzewa, głazy). Gdy do tego dodamy częste „przenoski" to rysuje się idealne miejsce dla wytrawnych kajakarzy. To z myślą o nich wyposażyliśmy brzegi Wieprzy w pola namiotowe, przystanki i przystań kajakową. Na terenie nadleśnictwa jest 15 śródleśnych jezior. Są one rajem nie tylko dla wędkarzy. Na ich brzegach stawiają swoje namioty harcerze i obozy młodzieżowe.
Sosna porasta 73% d-stanów nadleśnictwa. Tworzy bory mieszane z domieszką drzew liściastych i bogatym podszytem(grzyby) oraz bory świeże, obfitujące w jagody. Nic, więc dziwnego, że masowo do nas przyjeżdżają amatorzy zbioru „owoców lasu". Dla nich przygotowaliśmy liczne miejsca postoju pojazdów i parkingi leśne.
- Lista Miejsc Postoju Pojazdów w Nadleśnictwie --> MPP
Jeziora, rzeki, lasy, infrastruktura turystyczna, edukacja leśna, przyrodnicza i historyczna, to wszystko znajdziecie Państwo u nas. Zapraszamy!
Edukacja przyrodniczo-leśna w Nadleśnictwie Warcino prowadzona jest przez pracowników służby leśnej i polega na poszerzaniu wiedzy społeczeństwa w sposób jak najbardziej przystępny. Dotyczący przede wszystkim specyfiki zawodu leśnika oraz wszelkich zagadnień związanych z gospodarowaniem lasów i jego mieszkańcami.
Do kogo kierujemy naszą ofertę??
- placówki oświatowe (szkoły podstawowe, szkoły średnie i uczelnie wyższe)
- stowarzyszenia (np. ZHP, ZHR, Uniwersytety Trzeciego Wieku)
- zorganizowane grupy dorosłych
Gdzie prowadzimy zajęcia??
- Centrum Edukacji Ekologicznej przy Leśnym Pensjonacie Kawka - Tematem spotkań edukacyjnych jest prowadzona w Lasach Państwowych gospodarka leśna, praca leśnika, mieszkańcy lasu. Można również skorzystać z noclegów w Leśnym Pensjonacie Kawka (tel. 796 380 924). Istnieje możliwość rozpalenia ogniska na koniec zajęć.
- Kompleks Pałacowo-Parkowy w Warcinie – zajęcia prowadzone są w Parku otaczającym Pałac Otto von Bismarcka, w którym mieści się obecnie Technikum Leśne. Istnieje możliwość rozpalenia ogniska na koniec zajęć.
- Ośrodek Rehabilitacji Ptaków Drapieżnych – znajduje się na terenie Zespołu Szkół Leśnych w Warcinie. Opiekujący się ptakami drapieżnymi uczniowie szkoły leśnej leczą i przystosowują swoich podopiecznych do życia na wolności. Można tu zobaczyć wiele gatunków ptaków m.in.: myszołowy, jastrzębie, pustułki, sowy i inne (tel. 059 857 6601-02).
- Leśna ścieżka edukacyjna w Warcinie – poprowadzona w kształcie pętli wokół kompleksu pałacowo-parkowego. Długość około 3 km. Ścieżka edukacyjna zlokalizowana jest na terenie Leśnictwa Szkolne Została zmodernizowana w 2022 roku przy wsparciu finansowym udzielonym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Znajdują się na niej interaktywne tablice edukacyjne podzielone na zakątki tematyczne:
- I przystanek tematyczny - „Obieg węgla w przyrodzie”
- II przystanek tematyczny - „Ptasia zatoka”
- III przystanek tematyczny - „Świat owadów - dzikich zapylaczy”.
Dodatkowo na wzniesieniu „Czarcia góra", można zobaczyć ruiny kaplicy rodu von Bismarck oraz płyty nagrobne członków rodu.
Propozycje tematów do zrealizowania na zajęciach terenowych/prelekcjach:
I temat: Ptaki drapieżne żyjące w naszych lasach
II temat: Martwe drewno - rola w lesie
III temat: Lasotwórcze gatunki w Polsce (ich rola i znaczenie)
IV temat: Pory roku w lesie
V temat : Dokarmianie ptaków i zwierząt w zimie
VI temat : Bezpieczne wakacje w lesie
VII temat : Warstwy lasu
VIII temat : Kim jest Leśnik?
Można również uzgodnić indywidualny temat z prowadzącym.
Jak zgłosić się na zajęcia ?
Prosimy o kontakt z edukatorem Nadleśnictwa Warcino - Starszym Specjalistą Służby Leśnej ds. społecznych funkcji lasu - Panią Karoliną Gronostaj
Dane kontaktowe:
adres @ : karolina.gronostaj@szczecinek.lasy.gov.pl
nr telefonu : (0-59) 857 66 71 do 72 lub 668 321 749
Asset Publisher
Sprawozdanie z realizacji projektu
Sprawozdanie z realizacji projektu
SPRAWOZDANIE KOŃCOWE z realizacji zadania pt. Edukacja ekologiczna dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych pod hasłem: „Różnorodność biologiczna – poznać, zrozumieć, chronić.” realizowanego w okresie od 27.03.2018 r. do 31.12.2018 r. określonego umową dotacji nr WFOŚ/D/568/36/2018 zawartą w dniu 15.05.2018 r. pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku z siedzibą w Gdańsku (80-861) przy ul. Rybaki Górne 8 a PGL LP Nadleśnictwem Warcino z siedzibą w Kępicach (77-230) ul. Gen. Władysława Sikorskiego 11A
Celem zadania pt. „Różnorodność biologiczna – poznać, zrozumieć, chronić.” była ochrona stanu środowiska naturalnego i przywrócenie różnorodności biologicznej na terenie gminy Kępice i powiatu słupskiego poprzez: - podniesienie poziomu świadomości ekologicznej mieszkańców Gminy Kępice oraz pozostałych gmin powiatu słupskiego skutkujące zmianą postaw ich zachowań na bardziej proekologiczne; - upowszechnianie wiedzy o problemach ochrony środowiska i ekologii; - wykształcenie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego i umiejętności postrzegania związków i zależności między stanem środowiska, a jakością zdrowia i życia; - wszczepienie potrzeby przestrzegania norm i zakazów ekologicznych oraz potrzeby przeciwstawiania się zachowaniom zagrażającym środowisku; - zaktywizowanie mieszkańców regionu w działania związane z ochroną środowiska; - kształtowanie umiejętności współdziałania, planowania i organizowania się w zakresie ochrony środowiska. Aby tego dokonać, w ramach projektu: - przeprowadzono ok. 57 godzin warsztatów oraz zajęć edukacyjnych, dla 2037 uczestników, - zorganizowano 3 konkursy, o łącznej liczbie uczestników 739 (zakładano 620 uczestników), - opublikowano 7 artykułów: 3 w gazecie „Puls Kępic”, 2 w Biuletynie Informacyjnym Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinku „LASY” oraz 2 w Gazecie Miasteckiej. - opublikowano 6 artykułów na stronie internetowej nadleśnictwa oraz na portalu społecznościowym nadleśnictwa.
Łącznie udział w projekcie wzięło 2776 uczestników (zakładano 2200 osób).
Ponadto, w ramach realizacji projektu opracowano i wydano autorską publikację- edukacyjną z cyklu „Co ćwierka za oknem, czyli o ptakach które najczęściej spotykamy w najbliższym otoczeniu” pt. Od drzemlika po bielika czyli poznajemy ptaki drapieżne występujące w Polsce (ilość 2000 szt.), która rozpowszechniona została w szkołach powiatu słupskiego, jako forma zachęty do czynnego udziału w konkursach, warsztatach i akcjach edukacyjnych organizowanych przez Nadleśnictwo Warcino, a także jako forma nauki przez zabawę pozwalająca na lepsze przyswojenie wiedzy na temat ptaków drapieżnych żyjących w Polsce. Pomoce dydaktyczne są jednym z gwarantów zachowania trwałości projektu - będą one wykorzystywane przy realizacji przyszłych działań edukacyjnych nadleśnictwa.
W związku z powyższym wszystkie ww. cele zostały osiągnięte i wynikały bezpośrednio z działań projektowych. Należy ponadto zaznaczyć, że pomimo zwiększonej względem planowanej liczby godzin zajęć i warsztatów oraz ich uczestników, w przypadku niniejszego zadania nie zabezpieczono potrzeb w kontekście ilości warsztatów i przeprowadzonych zajęć. Zainteresowanie ze strony szkół znacznie przewyższało możliwości projektowe, a oferto dawca przez cały okres realizacji zadania nie napotkał żadnych problemów z rekrutacją uczestników.