Asset Publisher Asset Publisher

Obszar Krajobrazu Chronionego

Obszar chronionego krajobrazu

Obszar chronionego krajobrazu obejmuje tereny chronione ze względu na wyróżniający się krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach, wartościowe ze względu na możliwość zaspokajania potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem lub pełnioną funkcją korytarzy ekologicznych.

W zasięgu Nadleśnictwa Warcino zlokalizowany jest jeden obszarchronionego krajobrazu „Jezioro Łętowskie oraz okolice Kępic".

Obszar ten utworzono Uchwałą Nr X/42/81 Wojewódzkiej Rady Narodowej
w Słupsku z dnia 8 grudnia 1981 r. (Dz. Urz. Woj. Słupskiego Nr 9 poz. 23).

Aktualnie obowiązującymi aktami prawnymi dla obszaru są: Uchwała
Nr 1161/XLVII/10 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2010 r., Nr 80, poz. 1455) oraz Uchwała Nr XXXII/375/09 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia
15 września 2009 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazu z późniejszymi zmianami (tekst jednolity Dz. Urz. Woj. Zach. z 2014 r., poz. 1637).

Obszar położony jest na terenie województw pomorskiego (5600 ha)                                i zachodniopomorskiego (1366 ha). Łączna powierzchnia obszaru wynosi 6966 ha.

„Jezioro Łętowskie oraz okolice Kępic" obejmuje tereny wyróżniające się krajobrazem o zróżnicowanych ekosystemach, wartościowe ze względu na możliwość zaspokojenia potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem lub pełnioną funkcją korytarzy ekologicznych. Występują tu malownicze przełomy i zakola w dolinie Wieprzy oraz rozległych kompleksów leśnych z lęgowiskami bielika, rybołowa, błotniaka stawowego, bąka i perkoza. Obszar charakteryzuje się wysoką lesistością, wynoszącą 76%. Obejmuje w swych granicach dwa duże jeziora wytopiskowe (Łętowskie i Obłęskie), stawy rybne, naturalne ,,oczka wodne" oraz różnorodne typy ekosystemu. Celem ochrony jest zachowanie istniejących wartości środowiska przyrodniczego i utrzymanie równowagi ekologicznej systemów przyrodniczych.

 W zasięgu Nadleśnictwa Warcino  OChK  zajmuje powierzchnię 5424,64 ha (77,9% obszaru), z czego na gruntach Nadleśnictwa - 4373,52 ha.

W Nadleśnictwie OChK obejmuje oddziały:

obręb Obłęże: 177n,o,~d,~f, 178c,h,r,s, 203g-n,~a-~d, ~m, 204k-n,~c,~d, 205j,~c,~d,~g, 208, 209, 210a,b,d,f,~a,~d,~g, 211d-h,~b,~d,~f,~g, 212c-f,~a,~b,~f,~i, 213a,~a-~c,~f-~j, 214-218, 220-224, 226a-g,i-k,o-r,w,~a-~g,~i,~j,~l-~n, 227-229, 231-234, 242-246, 253-262, 270-280, 288a-k,m-o,r,s,~a-~j ,299, 306Ba-c,~a-~c, 306C-324, 334b,~g, 335a-d,~a-~g, 336a-f,~a-~i, 337, 338, 339a-g,~a-~f, 340a-c,~a-~d,;

 

obręb Warcino: 2-8, 10-18, 20-25, 26a-i,k-x,~a,~f,~h-~o, 27-37 39, 47g, 48-56, 67-75, 85-98, 100a-f, 102-114, 115Af, 116.

 

Zestawienie powierzchni OChK „Jezioro Łętowskie oraz okolice Kępic" w Nadleśnictwie Warcino

 

L.p.

Obszar Chronionego Krajobrazu

akt powołujący
formę ochrony przyrody

Ogółem

pow. leśna

pow. nieleśna

(ha)

(ha)

(ha)

1

Jezioro Łętowskie i okolice Kępic

Uchwała X/42/81 z dn.8.12.1981

4 375,41

4 235,03

140,38

 

 

 

4 375,41

4 235,03

140,38

 

Nadleśnictwo Warcino na tle obszaru chronionego krajobrazu „Jezioro Łętowskie oraz okolice Kępic"


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony

Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony

Po raz pierwszy w historii swojego istnienia Lasy Państwowe obliczyły ilość emitowanych przez organizację gazów cieplarnianych. Wiedza ta pozwoli podjąć działania ograniczające emisje.

Inwentaryzacja, zrealizowana w ramach projektu rozwojowego Lasy Węglowe, objęła tzw. zakresy 1 i 2 raportowania śladu węglowego i obejmuje rok 2023 r. Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie powstałe w wyniku spalania paliw w pojazdach, budynkach, urządzeniach i narzędziach, które są własnością Lasów Państwowych lub nad którymi sprawują one bezpośredni nadzór, a także emisje pochodzące z klimatyzacji. W zakres 2 wchodzą z kolei emisje pośrednie, które nie są wytwarzane na terenie organizacji, ale powstają w wyniku produkcji energii elektrycznej i ciepła przez Lasy Państwowe kupowanych i zużywanych.

Zgodnie z przeprowadzonymi kalkulacjami całkowity ślad węglowy Lasów Państwowych w roku 2023 wyniósł 65 440,2 ton CO2e (ekwiwalentu CO2 w ujęciu market-based). Określenie market-based oznacza, że jest to ilość emisji obliczona na podstawie wskaźnika emisyjności publikowanego przez konkretnego sprzedawcę energii. W ujęciu location-based (czyli na podstawie średniego wskaźnika emisyjności dla Polski, który przedstawia faktyczną wielkość emisji powstałych na terenie kraju, publikowanego przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) ślad węglowy Lasów Państwowych w ubiegłym roku wyniósł 60 615,7 ton CO2e.

- Znajomość wielkości tych emisji oraz miejsc ich powstawania jest kluczowa dla podjęcia działań, które pozwolą je zredukować, a tym samym zmniejszyć niekorzystny wpływ na klimat – mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych. – Choć nie mamy obowiązku raportowania emisji wytwarzanych gazów cieplarnianych, to powinniśmy wprowadzać najlepsze praktyki, nie tylko w gospodarce leśnej czy ochronie przyrody, lecz także w innych obszarach naszej działalności.

Z których źródeł pochodzi najwięcej emisji gazów cieplarnianych w Lasach Państwowych? W zakresie pierwszym (emisji bezpośrednich) – są to paliwa transportowe; w zakresie drugim (emisji pośrednich) – energia elektryczna. Pod względem obszarów powstawania emisji – za ich największą część odpowiadają nieruchomości (ponad 71%). Pojazdy, drugie w kolejności, są źródłem 28% emisji gazów cieplarnianych. Narzędzia i maszyny specjalistyczne odpowiadały za ok. 1% zeszłorocznych emisji, co jest wartością nieznaczącą przy obecnej strukturze emisji, jednak jest to też źródło, które będzie monitorowane w kolejnych latach.

Wyniki pierwszego raportu nt. śladu węglowego LP wskazują, że - aby ograniczyć emisje – Lasy Państwowe muszą w pierwszej kolejności skupić się na poprawie efektywności energetycznej budynków oraz wymianie pojazdów na niskoemisyjne.

Lasy Państwowe wiele inicjatyw dekarbonizacyjnych już podjęły i prowadzą konsekwentnie od kilku lat m.in. w ramach projektów rozwojowych: Podnoszenie Efektywności Energetycznej Budynków w PGL LP oraz Las Energii. Są wśród nich m.in.:

  1. proces audytowania energetycznego budynków w celu identyfikacji działań poprawiających ich efektywność energetyczną, które będą mogły być wdrożone w LP.
  2. Produkcja energii z OZE we własnych instalacjach, głównie fotowoltaicznych. W ten sposób wyprodukowaliśmy 6 461 MWh w 2023 r.
  3. Wykorzystanie pojazdów elektrycznych.
  4. Zakup zielonej energii od zewnętrznych dostawców. W 2023 r. zakupiliśmy 3 557 MWh zielonej energii.
  5. Automatyzacja zbierania danych i liczenia śladu węglowego wraz z ich zarządzaniem.
  6. Edukacja wewnętrzna – szkolenia dla pracowników LP, promocja dobrych praktyk m.in.
    w oszczędnym gospodarowaniu energią.
  7. Wykorzystanie biomasy na cele energetyczne (emisje z tego działania są monitorowane
    i raportowane).

Lasy Państwowe jako główny dostawca drewna w Polsce muszą brać pod uwagę, że nie funkcjonują w gospodarczej i legislacyjnej próżni. Znacząca część odbiorców tego surowca już jest albo będzie w najbliższym czasie musiała ujawniać ślad węglowy swoich produktów, który powstał w trakcie ich wytworzenia. Bez informacji o śladzie węglowym od producenta surowca nie będą oni w stanie w pełni tego zrobić. Wymóg ten już teraz można porównać z potrzebą posiadania certyfikatów typu FSC/ PFSC.

Obecnie w Lasach Państwowych trwają przygotowania do rozszerzenia inwentaryzacji i obliczania śladu węglowego produktów LP w całym cyklu ich życia, czyli w tzw. zakresie „od kołyski do bramy". Przeprowadzanie kalkulacji emisji gazów cieplarnianych planowane jest co roku.

Zbieranie danych do inwentaryzacji trwa kilka miesięcy i jest nie lada wyzwaniem, zważywszy na fakt, że w skład LP wchodzi blisko 500 jednostek o różnej charakterystyce energetycznej. W celu agregacji danych wykorzystano indywidualne narzędzie opracowane przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych we współpracy z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych na potrzeby całej organizacji. Natomiast sam proces poprzedził cykl szkoleń dla pracowników LP odpowiedzialnych za wprowadzanie danych do aplikacji.